Kegellagers

Kegellagers zijn lagers met conische loopbanen. De vorm van deze rollagers zorgt ervoor dat ze de ideale keuze zijn voor het opnemen van gecombineerde axiale en radiale belastingen. Ze zijn met en zonder buitenring te monteren.

4 resultaten

Wat is een kegellager?

Een kegellager is opgebouwd uit een massieve binnenring en buitenring met conische loopbanen, waartussen de rollende elementen in kooien zijn geplaatst. Omdat de rollende elementen daardoor onder een hoek in het lager staan, verlaagt de constructie van een kegellager de spanning die ontstaat als een lager zowel radiaal als axiaal belast wordt. Het lager voegt deze belastingen uit verschillende richtingen als het ware samen tot één soort belasting, waardoor de krachten veel gemakkelijker opgenomen kunnen worden. Door deze unieke eigenschappen zijn kegellagers inmiddels onmisbaar geworden in motoren, tandwielkasten, treinen, vliegtuigen, hijsapparaten en verschillende industriële toepassingen.

Het axiale draagvermogen van kegellagers wordt grotendeels bepaald door de contacthoek. Hoe groter deze hoek is, des te hoger is het axiale draagvermogen. Met een ondiepe hoek kan het lager radiaal juist zwaarder belast worden. Radiale belasting zet meer spanning op de loopbanen van de lagers , terwijl axiale belasting meer druk op de bovenkanten van de rollichamen uitoefent. Het ontwerp van het kegellager is erop gericht om deze druk te verminderen en meer naar het midden van het lager in plaats van de rollen te verplaatsen. De contacthoek van kegellagers is vrijwel altijd tussen de 10° en de 19°.

Kegellagers zijn bestand tegen schokken, trillingen, een slechte uitlijning en het gebruik van vervuild smeermiddel. Dit zijn allemaal omstandigheden die bij meer conventionele lagers tot defecten leiden. Kegellagers hebben weinig onderhoud nodig en het sliprisico is minimaal. Bij de meeste types kegellagers vormt de binnenring met de kooi en de rollende elementen een eenheid die los van de buitenring kan worden gemonteerd. Dit kan een groot voordeel zijn als de montageruimte beperkt is. Om axiale krachten in beide richtingen te verwerken worden deze lagers vaak in paren in een X-opstelling of een O-opstelling binnen een constructie gemonteerd.

Welk formaat moet een kegellager hebben?

De binnenring van een kegellager is het enige rechte onderdeel. Je kunt de binnenring dus moeiteloos monteren op een as met een diameter die gelijk is aan die van de boring in het lager. Uit het serienummer is al vrij eenvoudig te achterhalen wat de binnendiameter is. De laatste twee cijfers van het serienummer zijn namelijk de binnendiameter in millimeters gedeeld door vijf, met uitzondering van 00 (10 millimeter), 01 (12 millimeter), 02 (15 millimeter) en 03 (17 millimeter). Kegellagers zijn ook verkrijgbaar in tweerijige en zelfs vierrijige varianten, die het effect van in paren gebruikte kegellagers realiseren.

In ons assortiment vind je kegellagers van gewaardeerde fabrikanten op het gebied van lagertechniek. Voor onder meer SKF kegellagers , FAG kegellagers , NKE kegellagers , NSK kegellagers en NTN kegellagers ben je bij ons aan het juiste adres. Vooral ook omdat we de kegellagers uit ons assortiment zeer snel kunnen leveren. De meest gangbare kegellagers houden we standaard op voorraad, zodat we ze zo snel mogelijk na het afronden van de bestelling kunnen versturen.

Kegellagers online kopen

Ben je op zoek naar compacte lagers voor gecombineerde belastingen? Dan is een kegellager uit de webshop van Twenty4Bearings een uitstekende keuze. Maar ook voor andere belastingen vind je bij ons de beste soorten lagers . Als de radiale belasting te hoog wordt voor een kegellager, raden we een kogellager of een pendeltonlager uit ons assortiment aan, voor hogere axiale belastingen een van onze vele taatslagers .

Lees verder chevron-down-category